yoga

Yoga doe je op blote voeten, draag comfortabele kleding, neem een handdoek mee voor over de reeds in Yogahouse aanwezige mat of  je eigen mat en drink veel water na de yoga. 

Ashtanga/Power Yoga
Ashtanga (vinyasa) Yoga is een dynamische, intensieve vorm van yoga. Je beoefent een vaste serie van houdingen die je aan elkaar verbindt door de ademhaling en beweging (vinyasa’s). Iedere houding is een voorbereiding voor de volgende houding. Een speciale ademhalingstechniek (Ujjayi ademhaling) zorgt voor concentratie en verdieping van de houdingen. Deze ademtechniek maakt dat het lichaam van binnenuit warmte en energie creëert en (door te zweten) gifstoffen afvoert. Het is als het ware een meditatie in beweging.

“99% practice, 1% theory” aldus Sri K. Pattabhi Jois

Chi Neng Qigong
Of ‘Chinese Yoga’ is een Chinese bewegingsleer die je helpt te ontspannen en in balans te blijven. Met Chi Neng breng je je lichaam én je geest in beweging. Zo kom je tot ontspanning, een betere focus en meer rust en energie.

Dru yoga
Kenmerkend voor Dru Yoga zijn de mooie, vloeiende bewegingsreeksen. Deze nodigen uit om vanuit ontspanning en plezier te bewegen naar meer kracht, flexibiliteit, innerlijke rust, balans en vertrouwen – in jezelf en in je lichaam.
Daarbij is aandacht de sleutel. Gerichte, vriendelijke aandacht brengt in beweging wat geblokkeerd was en heelt wat uit balans was.
Wanneer je regelmatig Dru Yoga beoefent ontwikkel je een gezonde manier van bewegen. Je wervelkolom versoepelt en er ontstaat een betere balans tussen houdings- en bewegingsspieren. Ook hart en hoofd hervinden hun natuurlijke balans. Dit zorgt voor een helder hoofd en een haarzuivere afstemming op je hart, je innerlijke kompas.

Gentle Yoga 50+
Voor 50+ en ook als je minder mobiel bent, geldt dat het aan de ene kant belangrijk is om flexibiliteit en spierkracht te behouden via oefeningen. Aan de andere kant, dat er veel aandacht gegeven wordt aan het beschermen van de gewrichten gedurende de oefeningen. Bij Gentle Yoga houden we met beide rekening, door zowel het rustige ritme als tevens door de essentiële tips die je krijgt tijdens de les. Deze tips zijn bedoeld je te leren voelen welke houdingen bij je passen, en hoe je dus ook de houding kan aanpassen aan je lichamelijke conditie.

Hatha Flow
Hatha Flow, is een soort yoga die raakvlakken heeft met hatha yoga en die voornamelijk bestaat uit yogaseries. De houdingen samen vormen een doorstromend(flow) geheel.

Hatha Yoga
Hatha yoga komt van oorsprong uit India en is een vorm van yoga, waarbij je middels lichaamsgerichte inspanning (asana’s) en ademoefeningen (prananyama) komt tot ontspanning. De asana’s en pranayama hebben zowel fysiek, mentaal, als geestelijk een grote positieve invloed op het functioneren en welbevinden van de mens als totaliteit.

HealingTao/TaoYoga
De Kleine Hemelse Kringloop vormt de grondslag van de taoïstische training. Deze meditatie/energie oefening stimuleert de zelfgenezende kwaliteiten en ontwikkelt geestkracht. Het is een techniek die onontbeerlijk is als je op zoek bent naar een heldere vorm van energiebeheer.
Stress wordt omgezet in vitaliteit. Een praktisch en uniek systeem van zelfgenezing, dat is gebaseerd op oude, taoïstische principes. Healing Tao is een proces waarin je op een ontspannen manier tot een harmonische integratie van je fysieke, mentale, emotionele en spirituele leven kunt komen. De basis van de training is de innerlijke glimlach; een zachte blik naar binnen. Door bewust in verbinding te zijn met je lichaam, leer je beter voelen en ervaren. Door opschonen, ruimte creëren in jezelf, open je de weg naar gezondheid, evenwicht en vitaliteit en niet te vergeten, je goedlachsheid.

Kinderyoga
Kinderyoga is bewegen, spelen en ontspannen.
Kinderyoga is voor iedereen, alle kinderen kunnen meedoen. Plezier staat voorop. Al op jonge leeftijd kunnen kinderen spelenderwijs werken aan hun zelfbewustzijn, houding en ademhaling. In de les werken we met thema’s zoals de zon, de speeltuin, dieren, vriendschap en nog veel meer. Kinderen kunnen yoga ontdekken en verkennen door middel van spelletjes, yogahoudingen, ontspanning, visualisaties en creatieve oefeningen.

Kundalini Yoga
Kundalini Yoga is een actieve, pittige vorm van yoga. De yogalessen zijn zo opgezet dat ze voor eenieder geschikt zijn: je bepaalt zelf de intensiteit ervan. Lichaamsoefeningen, ademhalingstechnieken, het zingen van mantra´s en/of meditatie zijn de vaste onderdelen in een les. De afzonderlijke yogalessen zijn opgebouwd rond verschillende thema´s. Ademhaling, hormonen, De Acht Chakra´s, stoelgang, depressie, De Tien Lichamen, Stress en rugklachten, zijn slechts enkele voorbeelden van onderwerpen die tijdens de yogalessen aan bod komen.

Power Yoga
Is een erg actieve vorm van yoga die is afgeleid van Ashtanga (Vinyasa) Yoga, een yoga traditie van India. In Power Yoga wordt adem verbonden met beweging. Het lichaam wordt heel warm van binnen door de dynamische en vloeiende oefeningen en de speciale Ujjaiji adem techniek. Power Yoga gebruikt een balans van kracht en zachtheid dat versterkt het lichaam en geest tegelijk. Dankzij de revitaliserende effecten wordt Power Yoga vaak vergeleken met meditatie door beweging.

Qigong/Taoïstische Yoga/MeditatieYoga
Door de training ontstaat er een lichamelijke fitheid, een goede conditie, mentale helderheid, focus en inzicht, op spiritueel niveau een breder waarnemingsvermogen met een krachtige aarding. Naast de qi gong oefeningen wordt er ook aandacht besteedt aan taoïstische yoga en meditatie, dit ter voorbereiding van de oefeningen en het reguleren van de vrijgekomen energie. Wat je mag verwachten na het volgen van een aantal lessen en zelfstandige training, zijn verbetering in lichaamshouding, stemming, gevoel van zelfredzaamheid, algemeen welbevinden en meer licht op je pad.

Saswitha Yoga
Saswitha Yoga is een vorm van hatha yoga die uitgaat van de eenheid van lichaam en bewustzijn waarbij de adem de verbinding vormt. Kenmerkend voor Saswitha Yoga is de manier waarop je de adem gebruikt als middel om in jezelf die verbinding te ervaren.
Een les Saswitha Yoga bevat een evenwichtige verdeling tussen staande, zittende en liggende houdingen. De klassieke hatha-yoga-āsana’s voer je eerst dynamisch uit, als voorbereiding tot de statische houding. De adem is de dragende kracht van elke beweging. Door concentratie op de adem ontstaat een meditatieve aandacht die leidt tot verstilling.
Alle bewegingsmogelijkheden van wervelkolom en gewrichten komen aan bod. In elke oefening zoek je naar het juiste evenwicht tussen ontspanning en kracht. De oefeningen variëren van subtiel tot uitdagend en kunnen aangepast worden aan ieders mogelijkheden.
Daarnaast in elke les ontspanningsoefeningen, concentratie en meditatie, waardoor een complete ervaring ontstaat. De aandacht gaat naar binnen, naar jezelf. Je wordt je bewust van wie je werkelijk bent.

Satyara Yoga
Harmoniserende oefeningen waarbij lichaam en geest zich uitbalanceren. In de snelheid en hoeveelheid van onze drukke samenleving, neemt de behoefte aan ontspanning toe. Even niks, even stilte… Stilte en beweging, twee uitersten die samenkomen.
Satyara Yoga is volledig afgestemd op jou en het moment. De les is dynamisch en bestaat uit verschillende disiplines; lichaamshoudingen (asana`s), pranayama, klank, mindfullness, het 8-voudig pad, soundhealing, meditatie, mudra`s, tao, shamanisme, oefeningen van de jade godin, en meer… dus laat jezelf verrassen! 😉
Deze yoga vorm vindt basis binnen de Hatha-stroming en heeft als doel, overzichtelijk naar je eigen waarheid te leven in het moment en jou de handvatten aan te reiken om dat te kunnen doen!

Tai Chi Tao/Chi Kung
Kenmerkend van deze yoga stijl is dat ze staand wordt uitgevoerd. De bewegingen zijn rustig, sierlijk, vloeiend; worden uitgevoerd op het ritme van de ademhaling.
De oefeningen zijn gemakkelijk aan te leren, worden vaak herhaald, zijn geschikt van jong tot oud.

Tiener Yoga
Als  jongere heb je het druk en er wordt heel veel van je verwacht, op school, thuis, je vrienden en mogelijk een baantje. Yoga leert je niet alleen hoe te ontspannen, maar het geeft je ook kracht en energie. Je lichaam wordt sterker, leniger en gezonder. Hierdoor groeit je zelfvertrouwen en verbetert je concentratievermogen. Je leert je eigen grenzen stellen, hoe om te gaan met spanningen en prestatiedruk zoals bijvoorbeeld proefwerk- of examenstress.
Zo kun je yoga ook heel goed gebruiken in het dagelijks leven.
Het maakt niet uit als je nog nooit aan yoga gedaan hebt en je hoeft ook niet lenig te zijn. Wat je wel nodig hebt is een open mind.
Iedere les bestaat uit verschillende yogahoudingen, adembewustzijn, concentratie- en ontspanningsoefeningen en we eindigen de les altijd met een eindontspanning.
Tieneryoga lessen zijn geschikt voor jongens en meiden.
Van 11 tot 15 jaar (elke vrijdagmiddag)
Van 15 tot 19 jaar (elke donderdagmiddag)

Yemaya: vier je vrouw-zijn!
Tijdens Yemaya herinner je wie je werkelijk bent. Met sensueel lichaamswerk, dans, massage, ademhalingstechnieken, vrouwenyoga en zintuigelijke meditatie word jij je bewust van jouw vrouwelijkheid. Hoe beweeg je? Waar in je lijf tap je in op jouw essentie en jouw vrouwelijke kracht? Hoe denk je over jezelf en andere vrouwen? Oude patronen pellen we laag voor laag af. Zonder oordeel, zonder vergelijking. En met nieuwe, voedende bewegingen en boodschappen helen we onszelf en ons lichaam. Tot iedere vezel van jouw lijf zich weer op en top vrouw voelt. Bruisend. Stralend. Krachtig.

Yin Yoga
Yin Yoga is gericht op flexibeler en sterk maken van bindweefsel en gewrichten, waardoor meer flexibiliteit ontstaat rond heupen, heiligbeen en rug. De houdingen worden lang aangehouden, tot 5 minuten. Geschikt voor beginners en voor mensen die hun dag vaak zittend doorbrengen. Ook in combinatie met sporten als hardlopen, zwemmen, fitness, om bindweefsel en gewrichten te herstellen en te versterken. Spieren zijn yang: zacht en elastisch. Bindweefsel en gewrichten zijn yin: stijf en niet elastisch.

Yin Yang Yoga
Yin Yang yoga is samengesteld uit actieve, dynamische bewegingen (Yang) afgewisseld met verstillende houdingen (Yin). In Yin yoga worden houdingen langer aangehouden.
De Yang yoga is gericht op de spieren en de Yin yoga richt zich op het dieper liggende bindweefsel rondom gewrichten en organen.
Yang yoga zorgt voor een krachtig vitaal lichaam en Yin brengt je in contact met jezelf. Zo ontstaat er balans tussen lichaam en geest.
De termen Yin en Yang zijn niet absoluut. Ze bestaan in relatie tot elkaar. Het één bestaat niet zonder het ander. Samen vormen ze het geheel.

Yoga for the mind/Handlijnkunde
Wat asana’s voor het lichaam zijn, zijn mudra’s (handhoudingen) voor de handlijnkunde. Mudra’s zijn zeer geneeskrachtig voor lichaam en geest. Er zijn talloze mudra’s die ons kunnen helpen om bepaalde blokkades te doorbreken of bepaalde gaven nog meer te laten ontwikkelen.

Elke vinger, nagel, lijn en heuvel in de handpalm is direct met onze hersenen verbonden volgens de oorspronkelijke Vedische handanalyse en wordt als yoga for the mind gezien.

Reageren uitgeschakeld.